グローバルナビゲーションへ

本文へ

フッターへ



授業風景


担当している授業

・電気電子工学
・電気計測工学
・海洋環境科学
・生体物性
・人間環境学入門
・人間環境学総論
・コンピューターリテラシー基礎
・スポーツ用具作成
・共通基盤2B『Quality of Life(QOL)向上プロジェクト』
・実験1『福祉器具の使用体験と障がい者体験をしてみよう!』
・実験4『Arduino使ってプログラミングを学ぶ』
・実験5『簡易筋電計を製作しよう』

海洋環境科学

海洋環境科学の講義においては,前半講義,後半はグループワークで環境問題について話し合いを行い発表をしてもらいます.さらに令和5年度は,ボランティア団体「チームFUJISAWA2020」に希望者は参加して,江の島の海岸清掃及び海底清掃を行いました.講義やグループワークだけではわからない,身近な環境問題を直接体感することができます.

ビーチ清掃

江の島海底清掃

人間環境学実験1(福祉器具の使用体験と障がい者体験をしてみよう!)

本実習を通して,車椅子に乗ったり,目隠しをして行動をしたりしただけで,不自由な人のことや,苦労のすべてを理解できるのもではない.しかし,見えない,見えにくいという状況がもたらす苦労や困難がどの程度であるかについて,一時的であるが体験することで体感することが可能である.ただし,我々が体験するのは,あくまで一時的であって目隠しを外すことや装具を外して歩行をすることが可能であることからの安心があるために,その全てを理解することはできない.
 本体験の目的は,単に「苦労する」,「見えないから不安だ」という感想を抱いてもらうために行うものではない.さらには,健常者がよいと確認したり,不自由な者に対して同情をしたりするというものでもない.体験や体感することによって,不自由な視点から,その人々が普段感じている世界を共有して,どのような状況でその人々が苦労しているものなのか,そのときにどのようにしたら手助けができるかを考えることが目的である.
 さらに実習を通じて,その人々の苦労を理解することで,工学の知識を以って,どのように支援したら良いのか,その方法や技術について考えることが目的である.

Through this exercise, it is not possible to understand all of the hardships and difficulties of a person with a disability just by riding in a wheelchair or acting with a blindfold on. However, it is possible to experience, even temporarily, the degree of hardship and difficulty that comes with being unable to see or being blindfolded. However, we cannot understand all of them, because what we experience is only temporary, and we have the relief of being able to take off the blindfold or walk with the brace removed.
 The purpose of this experience is not simply to make people feel that they will have a hard time, or that they are anxious because they cannot see. It is also not to confirm that able-bodied people are better, or to sympathize with those who are handicapped. The purpose is to share the world as they usually feel it from a nonfree person's point of view, and to think about what kind of situations they are struggling with and how we can help them.
 Furthermore, by understanding their difficulties through practical training, the objective is to think about how to support them with engineering knowledge, methods, and techniques.

通过这个练习,我们不可能仅仅通过坐在轮椅上或戴着眼罩行动来理解残疾人的所有艰辛和困难。但是,我们可以体验到,哪怕是暂时体验到看不见或蒙着眼睛所带来的艰辛和困难。然而,我们不可能理解所有这些,因为我们所经历的只是暂时的,我们可以在摘下眼罩或卸下支架行走时得到解脱。
 这种体验的目的并不是简单地让人们觉得自己会过得很辛苦,或者因为看不见而感到焦虑。也不是为了证实健全人更好,或者同情那些残疾人。我们的目的是站在一个不自由的人的角度,与他们分享他们通常感受到的世界,思考他们在什么样的情况下挣扎,以及我们可以如何帮助他们。
 此外,通过实际培训了解他们的困难,目的是思考如何用工程知识、方法和技术来支持他们。

高齢者体験

車椅子体験

視覚障害者体験

片麻痺患者体験

人間環境学実験4(Arduino使ってプログラミングと電子回路を学ぶ!)

Arduinoは電気回路設計やプログラミングの深い知識を持っていない初心者でも扱いやすい,オープンソースのマイコンボードです.Arduinoは回路基板の上に電子部品が載っており,これに似たものはパソコンやテレビなどの中身でもよく見られ,「回路基板」「電子基板」「ボード」などのように呼ばれます.特にプログラミングをすることによって動作を変えることができる「マイコン」(マイクロコンピュータ)と呼ばれるチップを積んでいる回路基板のことを「マイコンボード」といい,Arduinoもマイコンボードの一種で「Arduinoボード」とも呼ばれています.
Arduinoは,総合開発環境(IDE)ソフトを使ってプログラムを書き,マイコンに書き込む作業が必要となります.今回の実習では,プログラミングを理解して,プログラムを書き,Arduinoへ書き込み,ブレッドボードの使い方を学んで,作成した装置を動かすことを目的とします.

Arduino is an open source microcontroller board that is easy to use even for beginners who do not have in-depth knowledge of circuit design and programming. It is often referred to as a "circuit board," "electronic board," or “board”. In particular, a circuit board containing a chip called a "microcomputer" (microcomputer), whose operation can be changed by programming, is called a "microcomputer board," and Arduino is a type of microcomputer board and is also called an "Arduino board.Arduino requires writing programs using Integrated Development Environment (IDE) software and writing them to the microcontroller. In this practical training, the objective is to understand programming, write programs, write them on the Arduino, learn how to use a breadboard, and operate the device you have created.

Arduino 是一种开放源码的微控制器电路板,即使是对电路设计和编程没有深入了解的初学者也能轻松使用。它通常被称为 "电路板"、"电子板 "或 "电路板"。其中,含有被称为 "微型计算机"(microcomputer)的芯片、可通过编程改变其运行的电路板被称为 "微机板",而 Arduino 就是微机板的一种,也被称为 "Arduino 板"。Arduino 需要使用集成开发环境(IDE)软件编写程序,并将其写入微控制器。在本实践培训中,目标是了解编程、编写程序、在 Arduino 上编写程序、学习如何使用面包板以及操作自己创建的设备。

一人1台PCを使って学びます.

プログラム作製

回路組み立て

電子ピアノ作製

人間環境学実験5(簡易筋電計を作ってみよう!)

筋電図(Electromyogram:EMG)は,動作時の筋活動を測定することができ,特に随意運動では,活動量(iEMG)や運動単位の活動様相,筋活動のタイミング,筋疲労状態などを測定することができます.また,リハビリテーションや様々な計測において筋電図は使用されているが,筋電図計測装置は高額のため,現場では導入出来ないのが現状です.そこで,低コストで自作することができれば,導入の可能性が広がり,リハビリテーションの現場では筋電図を用いたバイオフィードバック療法やリハビリテーション支援に役立てることが可能となります.
そこで,本研究では,ステレオマイク入力端子を用いた簡易筋電計を製作することを目的とします.また,今回の実習では,感光基板を使ったプリント基板の製作からハンダによる部品の取り付け,実際に筋電位を計測することを目的とします.

Electromyogram (EMG) can measure muscle activity during movement, and especially in voluntary movements, it can measure the amount of activity (iEMG), activity phase of each movement unit, timing of muscle activity, and muscle fatigue state. Although electromyography is used in rehabilitation and various measurements, electromyography measurement devices are expensive and cannot be introduced in the field. If a low-cost, self-made device can be developed, the possibility of its introduction will increase, and it will be useful for biofeedback therapy and rehabilitation support using electromyography in rehabilitation settings.
Therefore, the purpose of this study is to fabricate a simple electromyograph with a stereo microphone input terminal. In this practical training, students will fabricate a printed circuit board using a photosensitive substrate, install components by soldering, and actually measure electromyograms.

肌电图(EMG)可以测量运动时的肌肉活动,尤其是自主运动时的肌肉活动,包括活动量(iEMG)、每个运动单元的活动阶段、肌肉活动的时间和肌肉疲劳状态。 EMG 可用于康复和各种测量,但 EMG 测量设备价格昂贵,无法在现场使用。 如果能开发出一种价格低廉的自制设备,那么引进的可能性就会增加,这将有助于在康复场所使用肌电图进行生物反馈治疗和康复支持。
因此,本研究的目的是制作一个带有立体声麦克风输入终端的简易肌电图仪。 在这项实践活动中,将使用光敏基板制作印刷电路板,通过焊接连接元件,并测量肌电图。

エッチング

筋電計測

スポーツ用具作成

スポーツ用具作成では,個人及びグループでスポーツ用具を製作することをしています.
個人製作は,バルサ材から作るルアー作り.
グループワークは,冬季に活用できるものや夏のキャンプに使えるもの,辻堂海岸で遊べる道具など,大まかな課題を出し,何か足りないか,何があったら便利なのか.費用対効果を考え手軽にできるものを設計・製作を行います.

In sporting goods production, the company makes sporting goods for individuals and groups.
In individual work, they make lures out of balsa wood.
In group work, students are given broad assignments, such as something they can use in winter, something they can use at summer camps, or something they can play with at Tsujido Beach. Each group will design and build something simple and cost-effective.

在体育用品生产方面,该公司为个人和团体制作体育用品。
在个人作业中,他们用轻木制作鱼饵。
在小组作业中,学生们被赋予了广泛的任务,例如他们可以在冬天使用的东西、他们可以在夏令营中使用的东西,或者他们可以在辻堂海滩玩的东西。每个小组都要设计和制作一些简单而又经济实惠的东西。

スポーツ用具作成の実施授業1(個人製作活動)ルアーを自作して実際に釣りに行く座学,製作,実習が体験できる.

スポーツ用具作成の実施授業1(個人製作活動)ルアーを自作して実際に釣りに行く座学,製作,実習が体験できる.

スポーツ用具作成の実施授業1(個人製作活動)ルアー作成での釣り

スポーツ用具作成の実施授業1(個人製作活動)本授業では,作ったルアーを使って魚を釣って,最後は食べるまでをやります.

スポーツ用具作成A キャンプ実習

スポーツ用具作成A キャンプ実習 流しそうめん台作りと流しそうめん大会

スポーツ用具作成A キャンプ実習 火おこしの道具作成1

スポーツ用具作成A キャンプ実習 火おこしの道具作成2

スポーツ用具作成実施授業2(グループワーク)冬季に便利な用具を作成.実際にスキー場に行って実践しました.また,スキーとスノーボードを体験してスポーツ用具の検討を行いました.

スポーツ用具作成実施授業2(グループワーク)で冬季に便利な用具を作成.実際にスキー場に行って実践しました.このグループは簡易イグルー製作用具の開発をしています.

スキー&スノーボード体験

研究・製作成果発表